
FORTUNA:LIGA má za sebou 11 kol, které vedle výborných zápasů přinesly i velký zájem fanoušků. Fotbal v nejvyšší soutěži táhne, což je patrné na tribunách stadionů po celé republice. Díky tomu F:L sahá po rekordu samostatné české ligy, který se ještě pár let zpátky zdál jako nedosažitelný. Překonat ročník 1996/97, který se doposud pyšní nejvyšší průměrnou návštěvností na jedno utkání.
Sezona FORTUNA:LIGY 2023/24 už několik zápisů do historie má. Na začátku srpna v rámci 3. kola dorazilo na stadiony 70 022 diváků s průměrem 8 753 na jeden zápas. Tak vysoká čísla F:L v tomto století a ani tisíciletí ještě F:L neměla a překonala dosavadní rekordy z úvodního kola ročníku 2017/18. Tehdy si program nejvyšší soutěže nenechalo ujít dohromady 61 380 lidí a 7 673 v průměru na zápas.
Nebylo to však pouze 3. kolo, které překonalo právě zmíněný ročník 17/18. Zápasy pátého kola přilákaly celkem 64 631 diváků a 8 079 v průměru na utkání, což je hned druhý nejvyšší údaj 21. století. Davy fanoušků dorazily i na sedmé kolo F:L (63 045/7 881).
Liga se díky těmto vysokým číslům může pyšnit po 11 kolech celkovou návštěvou 589 901 diváků a výborným průměrem 6 780 fanoušků na utkání znamenající nejenom, že na stadionech vládne pravidelně výborná atmosféra, ale také že existuje šance zaútočit na letitý rekord historie samostatné české ligy. Ten je na hranici 7 155 fanoušků na zápas a patří ročníku 1996/97, kterému k vysokým číslům pomohl i rekord soutěže v nejvyšší návštěvě na jednom duelu. V Brně remízu 1:1 se Slavií Za Lužánky vidělo 44 120 diváků.
„Že máme šanci překonat takto letitý rekord, ukazuje, že FORTUNA:LIGA a kultura fotbalu v Česku jdou nahoru. Dlouhodobou prací LFA a jednotlivých klubů se daří kultivovat prostředí, což přispívá k většímu zájmu lidí si zajít na zápasy a podívat se na ligu, i když třeba nikomu nefandí. Zároveň to ukazuje zlepšenou práci na poli kooperace s fanoušky, marketingu a komunikace v rámci všech klubů a celé soutěže,“ řekl obchodní a marketingový ředitel Ligové fotbalové asociace Daniel Hajný.
„My jako LFA se v tomto směru snažíme jít příkladem a pomáhat i klubům, které do těchto oblastí nemohou investovat takové finance a nemají takové možnosti jako např. Sparta či Slavia. LFA proto dlouhodobě pořádá pro kluby workshopy a mohu prozradit, že v této sezoně rozjedeme projekt, který ve směru edukace bude pro celky ligy ještě intenzivnější a měl by účastníkům pomoci k dalšímu výraznému progresu. Tento projekt představíme v brzké době,“ popsal Hajný.
Zvýšený zájem o F:L dokládají i další čísla. A to srovnání právě probíhající sezony s tou minulou. V ročníku 2022/23 měla liga průměrnou návštěvu na jednom zápase 5 528. Letos je to 6 780. Jde tedy o navýšení o více než tisíc fanoušků na utkání.
Ještě výrazněji lze rostoucí pozornost dokumentovat na jednotlivých klubech. Skokanem roku je Hradec Králové, který po letech v mladoboleslavském azylu dokázal skvěle využít momentum nového stadionu. Východočeši ve městě spustili fotbalovou horečku, která nechává zapomenout na loňský průměr 1 533. Do nové Malšovické arény nyní chodí v průměru 8 767 diváků, díky čemuž se „Votroci“ mohou pyšnit nejvyšší průměrnou zaplněností stadionu, která se pohybuje na hranici 94%.
Podobná čísla mají v tomto směru ještě dva kluby, Slavia (94%) a Sparta (93%), u nichž rovněž došlo k výraznému zvýšení návštěvnosti, které lze přičíst vedle celé řady aktivit také věrnostnímu programu. Úřadující mistr z Letné má průměr na zápas 17 030, tedy o téměř 3 tisíce víc než v minulém ročníku (14 347). Na Slavii chodí v průměru 18 156 fanoušků. To znamená o 3 a půl tisíce vyšší průměr než loni (14 729).
Mezi skokany je potřeba zařadit také Teplice, na které v minulé sezoně chodilo v průměru 3 749 fanoušků a nyní zápasy žlutomodrých táhnout v průměru 9 583 fanoušků, což je právě po Spartě a Slavii třetí nejlepší bilance v rámci celé FORTUNA:LIGY.
„Teplice jsou vzorovým příkladem klubu, který dokázal i s menšími financemi udělat velký kus práce, jenž ovlivnil dění v celém klubu. Ať už rebrandingem nebo prací s fanoušky se na severu Čech povedl opět vzbudit výrazný zájem o fotbal a já věřím, že tento trend se podaří klubu stabilní činností udržet. Skvělou práci odvádí i Hradec Králové, který výborně využil faktoru nového stadionu. Obecně cítím, že i některé doposud zdrženlivější kluby tyto čísla vidí a snaží se posouvat práci s fanoušky a obecně kultivaci celého prostředí kupředu. To má pozitivní vliv na celou ligu,“ dodal Hajný.
Skvělá čísla a progres v návštěvnosti je možné najít i u celé řady dalších týmů v rámci ligy. Čtvrtý nejvyšší průměr ligy má Plzeň (8 957). Na Baník chodí v průměru 7 771 fanoušků, což je zlepšení téměř o tisícovku.
Ostravané se díky početným výjezdům svých fanoušků mohou navíc pyšnit druhou nejvyšší průměrnou návštěvností venku – 9 737 diváků. Před Slezany figuruje jen pražská Sparta (10 808 lidí).
Pavel Jahoda, Ředitel komunikace a PR