Milan Kolácek získává cenné zkušenosti

ctsa

Letošní druhý závod
Solo Concarneau. Milan Koláček má za sebou druhý letošní
závod ve třídě Figaro. Jaký byl? Ohromná únava po dvou dnech bez
spánku a rozporuplné pocity v cíli.

corcarneeau.jpg„Start se nepovedl podle
představ a vyrážel jsem z nevýhodné pozice ve druhé řadě. To mě
donutilo k maximálnímu soustředění a první stoupačka dlouhá 7 mil
byla plná příležitostí prodrat se závodním polem vpřed. Několik
vychytaných změn mi pomohlo se dostat do poloviny startovního pole.
K tomu však bylo nutné riskovat při plavbě velmi těsně u útesů Ile
aux Moutons. Během další stoupačky jsem se bohužel potkal s velkým
kusem mořských řas. Než jsem ho odstranil, ztratil jsem několik
cenných míst. Po obeplutí Pen Men (Cap Caval) jsem už byl ve velké
ztrátě. Pak se mi podařilo zpět předjet jen dvě britské lodě
ARTEMIS ACADEMY,“ popisuje Milan v cíli.

Jak proběhla noc? „Noční plavba úžinou Raz
de Sein byla tvrdá. Kolem majáku La Plate (Point du Raz) byl silný
proud, který jsme měli v zádech. Vítr však přicházel z předoboku a
zvedal nepříjemné vysoké a krátké vlny. Lodí otřásaly silné nárazy.
Bylo to, jako když jedete na divoké vodě. Následoval dlouhý úsek k
dalšímu otočnému bodu nedaleko ostrova Ouessant. Důležité bylo,
udržet co nejkratší trasu. Ideální trasu. Na tomto 30 mil dlouhém
úseku se mi podařilo předjet další loď. Po něm nás čekala halza a
vytažení spinakru na dalších 35 mil,“ vysvětluje.

Plavba se spinakrem nešla jako obvykle
dobře: „Zde jsem bohužel ztratil tři místa, nedokázal jsem udržet
stejnou rychlost, jako ostatní. Se spinakrem jsem si vždy věřil…
Od Ile de Sein následoval dlouhý úsek podél jižního pobřeží
Bretaně. Zde přišlo další překvapení. Na stoupačku ve středním
větru jsem na soupeře vždy ztrácel, ale tentokrát to bylo naopak.
Podařilo se mi získat několik míst a jet rychleji a ostřeji než
soupeři. Odpoledne nás čekalo bezvětří a celkem složité rozhodnutí,
jak jím proplout a dostat se k novému větru, který měl přijít
večer. Zde jsem udělal chybu. Špatné rozhodnutí, na kterém se mohla
podepsat i únava způsobená absencí spánku. Zde jsem bohužel ztratil
neuvěřitelných 5 mil na soupeře. Zdrcující… Po otočení majáku
Birvideaux následoval pouze rychlostní test na zadoboční vítr.
Podařilo se mi získat jedno místo zpět, ale to bylo vše. Znovu se
objevila problematická rychlost se spinakrem…“

solo_corcarneau1copy.jpgJak to nakonec dopadlo? Milan Koláček skončil na 27.
místě z 37 lodí: „Je to horší, než jaké bylo moje přání.
Výborné výkony na stoupačku byly znehodnoceny jedním špatným
rozhodnutím a absencí rychlosti se spinakrem. To jsou témata k
zamyšlení. Dvě probdělé noci jsem neustále trimoval. Bylo to
vyčerpávající. Jedno je jasné. Ve Figaru není místo na chyby.
Drobná chyba znamená ztrátu, kterou již nenapravíte. Je to nesmírně
vyrovnané. Bylo to velké poučení do dalších závodů a skvělá
zkušenost. A samozřejmě vynikající příprava na červnový závod La
Solitaire. Tam mě čekají čtyři etapy těsně po sobě, které budou
ještě výrazně delší. Spánek a znovunabytí sil budou jednou z
klíčových věcí, které musím zvládnout, abych v závodě obstál. Dále
budou důležitá taktická rozhodnutí a rychlost. Musím na sobě dá
pracovat.“

Kde se jede

Závodí se v Bretani a Normandii.
V místech, kde jsou největší přílivy a nejsilnější přílivové
proudy v Evropě. Dalším nebezpečím jsou útesy, skaliska a
mělčiny, kterých je zde plno.

Proudy a vlny

Členité pobřeží znamená velkou variabilitu
přílivových proudů. Snadno zde dosahují rychlosti 3 uzlů,
v extrémních případech až k 10. To má velký vliv na stav
moře. V případě, že teče proud proti větru, vlny se zvedají,
zkracují a jsou nebezpečnější.

Beneteau Figaro II

Design  Marc Lombard
Délka    10,15 m
Šířka      3,43 m
Ponor   2,1 m
Výška stěžně na hladinou  15,7 m
Výtlak   3050 kg
Balast    1100 kg
Vodní balast  2x 220 l
Plocha hlavní plachty  38 m2
Plocha geny   30 m2
Plocha spinakru  85 m2

Třída Beneteau Figaro pro sólové jachtaře
spatřila světlo světa v roce 1990. V té době to byla
plachetnice Figaro 1. Od roku 2003 se jezdí na lodích druhé
generace Figaro 2. Již nyní je známá podoba třetí generace lodí
Figaro, které začnou závodit za dva roky. Půjde o první sériově
vyráběné jednotrupé offshore jachty vybavené foily. Protože jde o
sériově vyráběné lodě, které jsou spolehlivé, je účast v této
třídě relativně levná. I to je důvod, proč ve třídě startuje, nebo
startovala, téměř celá světová špička sólových jachtařů. Tím druhým
důvodem je mimořádná konkurence. Kdo chce být nejlepší sólový
jachtař, má ideální možnost poměřit své síly s ostatními
v rámci rozumného rozpočtu. Kdo uspěje ve Figaru, ví, že uspět
může kdekoli. Je to vynikající lodní třída, ve které je pro
začátečníka dojezd v první polovině startovního pole
úspěchem.

Více informací a fotografií také na www.milankolacek.eu

Přiložené fotografie Pavel
Nesvadba

nebo na:

http://breschiphoto.photoshelter.com/portfolio/G0000aQKY3DCLWPY

http://soloconcarneau.blogspot.fr/p/mediatheque-2017.html

Eva Skořepová, PR manažerka Českého svazu
jachtingu

 

Napsat komentář