Stríbro tisíc mil od cíle

ctsa

Již jen 1000 mil zbývá do cíle závodu Transat Quebec –
St.Malo jachtě Imerys, na jejíž palubě je i náš jachtař Milan
Koláček. Zatím to je stříbro, tým ale řeší závažné technické
problémy.

Milan Koláček
Milan Koláček
Začátek Atlantiku byl mimořádně vyčerpávající. Silný
vítr, hustá mlha a nebezpečí kolize s ledovcem. Navíc voda jen
o teplotě 7 – 10°C, vlhký a ledový vítr a vysoká vlhkost. Imerys se
v té době pohybovala kolem 3. místa. Plula východně od
Newfoundlandu. To jsou místa, kudy teče ledový Labradorský proud,
který s sebou v této době přináší daleko na jih ledovce
odlomené od Grónska. Velké nebezpečí pro závodníky. Trojice Phil
Sharp, Milan Koláček a Adrien Hardy se střídá za kormidlem.

Velryba
Trojice Phil Sharp, Milan Koláček a Adrien Hardy se pravidelně
střídá za kormidlem. Ve chvíli, kdy měl hlídku Milan Koláček a
zbytek posádky byl v podpalubí, se náhle jen 20 metrů před
přídí vynořila velryba. Zajímavý tvor. To ano. Ale příliš blízko na
to, aby se kormidelník pěkně nevyděsil. Srážka by s největší
pravděpodobností znamenala pro Imerys konec závodu.

Zpráva z paluby
Satelitní spojení umožňuje závodníkům komunikaci s pobřežím.
Toho Milan využívá a posílá zprávu o dění na palubě: „Na
palubě je to drsné. Pěkná kosa, voda má jen 8-10°C. Je to jako
sedět v pračce. Oblečení mám ale dobré, takže to ujde. V úplném
suchu tu však ani tak není možné vydržet, na palubě je ohromné
množství vody, protože loď jede neuvěřitelně rychle. Jsme pod
středním spinakerem, který jsme měnili dnes v noci. Celkem
šílenost, ale podařilo se nám to bez větších problémů. Všichni
jedou na 100 %. Vlastně ještě víc. Na 110 %. Je to hodně vyrovnané.
U nás na palubě je nálada bojovná. Je to jasné, daří se nám. Jen je
takový souboj velmi fyzicky vyčerpávající. K tomu řešíme menší
problémy s chlazením motoru. Nefunguje. A nevzali jsme si dost
nafty. Zatím dobíjíme hydrogenerátorem. Dnes asi uděláme ke 400
mílím za den, top speed máme daleko přes 20. V noci je to horší.
Velká část plavby byla v mlze při viditelnosti jen pár metrů. Tedy
neustálé sledování nebezpečí na radaru.“

Na ostří nože
Na Atlantiku závod přeřadil na vyšší rychlost. Vlastně ne vyšší,
ale nejvyšší. Rychlosti se pohybují mezi 15 a 20 uzly stále. To
znamená, že nejvyšší rychlosti přesahují 25 uzlů. Je to let na
ostří nože. Doslova. A z vedoucí pětice nikdo nemůže zvolnit. Kdo
sundá nohu z plynu, je ze hry venku. Dojede do cíle, ale s největší
pravděpodobností nebude bojovat o medaili. 

Milan Koláček
Milan Koláček
Logika tedy velí zapomenout na opatrnost a držet plyn na
podlaze. Tak to mají všichni. Vzadu v hlavě ale klíčí semínko
opatrnosti. Všichni ho sice mají zadupané hluboko do země, ale
přesto se prodírá k životu. Tenkým hlasem si jen tak na pozadí
notuje: „Jestli chceš vyhrát, musíš především dojet do cíle.“

A to je to, o co nyní jde především. Najít tenkou hranici mezi
maximální rychlostí a opatrností. Mezi být tam první a vůbec dojet
do cíle. Na druhou stranu se na vše dá koukat také tak, že pokud
loď vydrží, znamená to jen, že jste málo tlačili na pilu.

Nevydrží technika
Phil Sharp, Milan Koláček a Adrien Hardy tlačí na pilu na maximum.
Za 24 hodin uplují přes 350 mil. Tak nevydrží spinaker. Imerys je
bez největšího a nejvýkonnějšího asymetrického spinakeru. Rozlétl
se na dva kusy. To je pro závěr závodu velký handicap. Ztráta na
první Tales II se protáhla na 20 mil, třetí Black Pepper je za
Imerys jen 16 mil a čtvrtá Generali zaostává 19 mil.

Trimaran na zádech
Náročnost závodu potvrzuje i nehoda 21 metrů dlouhého trimaranu
Musandam- Oman Sail. Překlopil se v ledových vodách 450 mil
východně od Newfoundlandu. Uvažovalo se o záchraně posádky pomocí
vrtulníku, ale tato možnost byla zamítnuta kvůli husté mlze
v místě. Na pomoc byl proto odkloněn tanker Torm Alexandra,
kterému se podařilo všech 5 členů posádky zachránit.
 
Pořadí
1. Tales II   Španělsko   993 míle do
cíle
2. Imerys   Velká Británie    + 9,7
míle
3. Black Pepper   Francie + 39 mil
 
Polohu lodí najdete
zde.

Další informace o závodu najdete
zde
a
zde
.
Phil Sharp Racing
zde
.
 

Milan Koláček

 
Daniel Vodička
Komunikace a PR

Napsat komentář