
Milan Koláček s Pierrem Brasseurem na jachtě
Fulgur-Evapco obsadili 8. místo v závodě Transat AG2R
profesionální třídy Figaro. Na podobný úspěch český offshore
jachting čekal mnoho let.
Milan Koláček – Pierre BrasseurSituace na startu
Ve třídě Figaro závodí nejlepší sóloví jachtaři na světě. Využívají
toho, že jde o relativně levnou (neplatí pro české poměry) třídu.
Kdo něco ve světovém sólovém jachtingu znamená, má třídu Figaro za
sebou.
Milan Koláček s Pierrem Brasseurem jsou ve třídě nováčky.
Jejich rozpočet pro start v závodě a doba na přípravu a
trénink byly v porovnání se soupeři minimální. Zatímco ostatní
týmy mají k dispozici zkušené specialisty, kteří pro závodníky
připravují loď na start, Milan s Pierrem si museli vše
zabezpečit sami. A kromě technické přípravy museli zvládnout i
trénink.
Z těchto důvodů měl v době startu tým Fulgur-Evapco za
sebou jen pár tréninkových dnů na vodě. Na rozdíl od soupeřů, kteří
byli na vodě pětkrát týdně již od půlky ledna. Navíc šlo většinou o
závodníky, kteří ve třídě Figaro závodí již mnoho let.
Nálada v cíli
Milan Koláček s Pierrem Brasseurem projeli cílem na
vynikajícím 8. místě, jen 5 hodin a 45 minut za vítězným týmem
Gedimat. To je po více než 22 dnech na oceánu minimální odstup.
Cílem projeli zarostlí, unavení, ale také šťastní.
Milan po projetí cílem k výsledku řekl: „Jsme obrovsky
spokojení. Po celou dobu závodu jsme drželi tempo s těmi
nejlepšími. Dokázali jsme z projektu, jehož rozpočet byl
v porovnání se soupeři třetinový či čtvrtinový, vymáčknout
maximum. S minimem peněz a s minimem času na přípravu.
Pohlédneme-li na náš výsledek touto optikou, jde v podstatě o
zázrak. Podařilo se nám odjet výborný závod a to nám dodává chuť v
dalším pokračování našeho projektu. Klíčové jsou ale jako vždy
finance. Proto doufáme, že nám tento úspěch pomůže ve shánění
partnerů do dalších let. Ideální by byl jeden velký generální
partner, který by pokryl většinu sezóny.“
Zhodnocení závodu
Stres před startem
Spěch před startem znamenal mnoho stresu. „Většinu věcí na lodi
jsme si museli udělat sami, protože jsme neměli dostatek financí na
to, abychom si zaplatili specialisty. Znamenalo to více času
věnovaného technickým problémům, než tréninkům. A nakonec jsem
ještě onemocněl a 4 dny před startem jsem musel brát antibiotika.
To není ideální příprava na start transatlantického závodu.“
Milan Koláček Povedený první týden
„První dva dny po startu byly náročné především takticky. Vítr
v Biskaji byl jen velmi slabý a bylo nutné najít ideální
trasu. Startovní pole se rozdělilo na dvě křídla.“
V takových podmínkách se není snadné zorientovat. Špatné
rozhodnutí může znamenat ztrátu pro celý zbytek závodu.
„Zvolili jsme správné křídlo. Naše strategie vyšla. U mysu
Finisterre jsme byli s vedoucí skupinou. Zde začala rychlostní
zkouška. Vítr sílil ke 40 uzlům. Letěli jsme dnem i nocí na jih.
Byla to jízda se spinakery na ostří nože. Až na Kanárské ostrovy.
Čtyři dny a čtyři noci. Střídali jsme se za kormidlem po 40
minutách. Více nebylo možné vydržet. První týden byl extrémně
fyzicky náročný. O tom, že nešlo o pohodovou plavbu, svědčí i to,
že favorizovaný tým MACIF přišel o stěžeň.“
Risk nebo jistota?
„U Kanárských ostrovů se bylo třeba rozhodnout, kudy dále.
Nejkratší trasa k cíli vedla na západ. Byla ale bez větru.
Mohli jsme plout trasou kratší o více než 1000 mil. Byl to ale
přílišný risk. Po analýze situace jsme se rozhodli pro mnohem
delší, ale spolehlivější trasu v pasátu jižně od Kapverd. Bylo
třeba se držet v těsné blízkosti africké pevniny. Tam byl
jediný pruh příznivého větru. Plavba podél pobřeží ale nebyla bez
rizika. Pluje tu plno rybářských loděk. V noci bez světel.
Pokud letíte 15 uzlů se spinakerem, těžko se uhýbá.“
Dostih napříč Atlantikem
„Po projetí mezi Kapverdami, kde jsme využili zrychlení větru mezi
ostrovy, jsme se dostali ještě dále na jih, do stabilního pasátu.
Konečně byl čas zamířit na západ, přes oceán. To již bylo především
o rychlosti. Dostih přes Atlantik. Po dalších 12 dnech jsme se
dostali na dohled karibských ostrovů. Protože byl závod delší, než
se předpokládalo, měli jsme v té době již jen minimální zásoby
jídla a vody. Byli jsme vyčerpaní a před sebou cílovou rovinku.
V té se nám již bohužel nepovedlo nikoho předjet, i když jsme
bojovali až do úplného závěru. Skončili jsme na 8. místě,
v přímém kontaktu s nejlepšími. Lodě za námi již ztrácely
nejméně desítky a některé i stovky mil.“
Tropické vedro
„Velkým nepřítelem bylo ve druhé polovině závodu tropické vedro.
Vítr byl jen slabý, slunce nad hlavou a teploty a vlhkost extrémně
vysoké. Pokud sedíte u kormidla a smažící slunce máte nad hlavou,
není to nic příjemného. To byly těžké chvíle. Zvláště když začala
docházet voda.“
Kila navíc
„Jaké je pro mne poučení ze závodu? Pokud chci ve své kariéře
pokračovat, musím přibrat. Nejsem zrovna tlouštík a před startem
jsem měl 70 kg. Nevím kolik mám teď, na váze jsem nebyl. A radši na
ní ani nepolezu. Shodil jsem hodně. Závod je nesmírně intenzivní a
kila navíc jsou třeba. Prostě musím přibrat. Před příštím závodem
přes Atlantik musím mít alespoň 80 kg. Jinak nemám zásoby, ze
kterých bych mohl čerpat. Jakmile přestanu mít pravidelný přísun
energie, ztrácím síly. Ne že bych toto již nevěděl, ale Transat mi
to potvrdil.“
Milan Koláček – Pierre BrasseurA nálada na palubě po 5000
mílích?
„S Pierrem jsme si výborně sedli. I přesto, že jsme dva solitéři,
že každý máme jiné názory, každý máme jiný styl jízdy, přesto jsme
si výborně rozuměli. A není to jednoduché. Dopředu není možné
stanovit, jestli to bude fungovat, ale povedlo se. Pokud bychom
chtěli jet znovu podobný závod, můžeme jet klidně opět spolu. A to
je mimořádně důležité. I to je důvod, proč se nám tak dařilo.
Poděkování
„Chtěl bych také poděkovat všem partnerům, kteří za námi stáli.
Všem, kteří i na poslední chvíli před startem poslali peníze na
chybějící nezbytnosti. Chtěl bych poděkovat všem, kteří nám fandili
a povzbuzovali nás. Moc nám to v těžkých chvílích pomohlo. A
každá pomoc je v podobném závodě dvojnásob cenná.“
Pořadí
1 Gedimat Thierry Chabagny, Erwan Tabarly Francie
22 dnů, 1 hodina, 6 minut
2 Generali Nicolas Lunven, Gildas Mahe Francie 22
dnů, 1 hodina, 10 minut
3 AGIR Recouvrement Adrien Hardy, Vincent Biarnes
Francie 22 dnů, 1 hodina, 35 minut
4 Bretagne – CMB Performance Sébastien
Simon, Xavier Macaire Francie 22 dnů, 1 hodina, 47
minut
5 Cercle Vert Gildas Morvan, Alexis Loison
Francie 22 dnů, 1 hodina, 50 minut
6 Artemis Sam Matson, Robin Elsey Velká Británie
22 dnů, 4 hodiny, 15 minut
7 Bellocq Paysages – Sauveurs de Cornouaille Martin Le Pape,
Eric Péron Francie 22 dnů, 5 hodin, 39 minut
8 Fulgur-Evapco Milan Koláček, Pierre Brasseur
Česká republika 22 dnů, 6 hodin, 51 minuta
Další jachty ještě nejsou v cíli.
Více informací o závodu
zde.
Poloha lodí
zde.
Milan Koláček
Pierre Brasseur
Milan se postaví na start spolu s Pierrem Brasseurem, se
kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v Classe Mini. Pierre
si v loňském roce na své konto zapsal zatím největší úspěch,
kterým bylo vítězství v závodě Transat Jacques Vabre ve třídě
Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem. Celkově již má Pierre
za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana bude cenným zdrojem
zkušeností. V offshore jachtingu se i ti nejlepší musí stále
učit.
Foto Pavel Nesvadba
Daniel Vodička
Komunikace a PR