
Z chladné Bretaně dolétla Fulgur-Evapco
za méně než týden do tropů. Milan Koláček s Pierrem Brasseurem
mají za sebou čtyři dny trvající bláznivý let po vlnách na ostří
nože a před sebou znovu taktičtější část závodu.
Kanárský expres
Severní vítr převažující podél západní části
Pyrenejského poloostrova bývá někdy nazýván portugalským pasátem.
Tentokrát byl mimořádně bouřlivý. Patnáct jachet startujících
v transatlantické regatě Transat AG2R letělo na jih ve větru o
rychlosti až 80 km/h. Za takových podmínek amatérští jachtaři
obvykle nevyplouvají. Ostřílení závodníci včetně Milana Koláčka
s Pierrem Brasseurem naopak surfovali po vlnách pod plnými
plachtami se spinakerem.
300 mil za den, to už je pořádná porce. Takto letí na
jih Kanárský expres složený ze sedmi nejrychlejších jachet Figaro.
Mezi nimi je i naše Fulgur-Evapco. Od mysu Finisterre na Kanáry jen
za tři dny. 930 mil (1700 km) za 3 dny na jachtě dlouhé 10 metrů.
To dokážou jen ti nejlepší na světě. A patří mezi ně také
jeden Čech. Jmenuje se Milan Koláček.
Jediná chyba může znamenat konec…
O tom se přesvědčil favorizovaný tým Skipper Macif
jedoucí na 3.místě. V silném větru došlo k drobné chybě
kormidelníka, která znamenala, že se loď rozhoupala a dostala se
spinakerem do vody. Nápor vlny nevydržel stěžeň. Ostrá rána a
nakloněná jachta se vrátila do vzpřímené polohy. Bez stěžně. Konec
nadějím. S nouzovým oplachtěním doplula do bezpečí na
Madeiru.
Také další mají vážné problémy. Lorientreprendre má
roztrženou hlavní plachtu a musí k opravám do Portugalska.
Cuisines Ixina přichází o dva spinakery ze tří.
Také Milan s Pierrem řeší závady. Nejsou ale tak
vážné. Praskají kladky, které nevydrží enormní zatížení, je třeba
zkracovat prodřený výtah spinakeru, na hlavní plachtě se láme
spíra, spinaker potřeboval opravu několikrát. Vždy zdržení, ale
nikdy takové, aby byli naši ze hry.
Čas na odpočinek
Milan s Pierrem mají za sebou již týden na
oceánu. Do dneška se příliš nevyspali. V silném větru se za
kormidlem střídali v noci po 40 minutách. Delší dobu nešlo
maximální soustředění udržet. Podobnou plavbu je možné přirovnat
k letu po dálnici se zhasnutými světly. Za tmavé noci. Dnes
vítr zeslábl a konečně bude čas na odpočinek.
Milan Koláček z paluby
„Dnes je první den trochu klidněji. Stále pracujeme
s plachtami, abychom byli co nejrychlejší. A jíme. Po fyzicky
náročné plavbě posledních dnů jsme hladoví jako vlci. Také je nyní
možnost vařit. Poprvé po čtyřech dnech. Na programu je úklid lodi.
Těžké oblečení už je sbalené a vyvažuje. Také bude třeba uklidit
kolem vařiče. Nepovedené kuchařské pokusy v posledních dnech
po sobě zanechaly spoušť. Není divu, zkuste si ohřát jídlo na
hřbetě spínajícího se mustanga. A na palubě? Začíná to být ostré.
Kraťasy, tričko a pálící tropické slunce. Bez padesátky krému není
možné na slunce vylézt.“
Nejkratší není nejrychlejší
V jachtingu nemusí být nejkratší trasa
nejrychlejší. Tento ročník Transat AG2R je toho jasným důkazem.
Nejkratší trasa do cíle vede od Kanárů na západ. Nikdo se však
touto cestou nevydal. Je zavřená budoucím bezvětřím. Kdo chce
zůstat v příznivém větru, musí daleko na jih. Až ke
Kapverdským ostrovům.
Proto je třeba pohlížet i na pořadí v závodě
s rezervou. Pořadí se určuje podle nejkratší vzdálenosti do
cíle, nikoli podle optimální trasy. Proto se pojďme podívat na
skutečné pořadí první osmičky vlastní optikou.
Pořadí
1 AGIR Recouvrement
Adrien Hardy, Vincent Biarnes Francie
2 Gedimat Thierry
Chabagny, Erwan Tabarly Francie
3 Bretagne – CMB
Performance Sébastien Simon, Xavier
Macaire Francie
4 Generali
Nicolas Lunven, Gildas Mahe Francie
5 Bellocq Paysages – Sauveurs de
Cornouaille Martin Le Pape, Eric
Péron Francie
6 Cercle Vert
Gildas Morvan, Alexis Loison Francie
7 Fulgur-Evapco
Milan Koláček, Pierre Brasseur Česká
republika
8 Artemis Sam
Matson, Robin Elsey Velká Británie
Více informací o závodu
zde.
Poloha lodí
zde.
Pierre Brasseur
Milan se postaví na start spolu s Pierrem
Brasseurem, se kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v
Classe Mini. Pierre si v loňském roce na své konto zapsal
zatím největší úspěch, kterým bylo vítězství v závodě Transat
Jacques Vabre ve třídě Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem.
Celkově již má Pierre za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana
bude cenným zdrojem zkušeností. V offshore jachtingu se i ti
nejlepší musí stále učit.
Transat AG2R
Start
Kdy 3. dubna 2016
Kde Concarneau, jižní Bretaň,
47°52´N a 003°55´
Cíl
Kdy Předpokládaný dojezd do cíle
23. dubna 2016
Kde ostrov St. Barth, Malé Antily,
17°55´N a 062°50´W
Délka závodu 3800 námořních mil,
cca 7000 km
Více informací najdete
zde.
Loď, na které se jede
Závod se jede na sériově vyráběných jachtách Bénéteau
Figaro II. Díky shodným závodním lodím, je závod mimořádně
vyrovnaný a dramatický až do cíle.
Parametry Figaro Bénéteau
Design Marc Lombard
Délka 10,15 m
Šířka 3,43 m
Ponor 2,10 m
Výška stěžně 15,7 m
Výtlak 3050 kg
Balast 1100 kg
Vodní balast 2 x 220 l
Plocha hlavní plachty 38 m2
Plocha geny 30 m2
Plocha spinakeru 85 m2
Více informací o lodi najdete
zde.
Foto Pavel Nesvadba
Daniel Vodička, Komunikace a PR