20 dnu do startu regaty pres Atlantik!

ctsa

Za 20 dnů vypluje Milan Koláček za
dobrodružstvím na oceán. Před sebou bude mít 7000 km (3800 mil)
dlouhou cestu. Odstartuje z bretaňského Concarneau a cíl bude
až na karibském ostrově St. Barth. Dvacet dnů souboje
s oceánem. Dvacet dnů, ve kterých bude důležitá jen rychlost a
s ní související směr a síla větru.

milan_koláček_atlantik.jpgNejvětší nepřítel

Co je pro závodní jachtaře největší nepřítel?
Mnozí si myslí, že je to bouře. Ani náhodou. Pravý opak bouře je
nepřítel číslo 1. A pravým opakem je bezvětří. Chvíle bez větru
závodníci proklínají. Hledají sebemenší vánek, hledají, jak
z bezvětří ven. Bezvětří není chvílí odpočinku, jak by se
mohlo zdát, ale chvílí kdy je pozornosti třeba nejvíce. Bezvětří je
stres a plné ruce práce. Stále je třeba pracovat
s plachtami.

milan_koláček_atlantik.jpg_-_1.jpgBouře

Mnohem spíše však budou Milan s Pierrem
Brasseaurem (Milanův coskipper) bojovat s bouřlivým počasím.
Startuje se 3. dubna. To je počasí na Atlantiku tvrdé a nestálé.
Oba jsou na tuto alternativu dobře připraveni. Minulý týden dvojice
trénovala na moři ve větru o rychlosti 35 – 45 uzlů, tedy cca do 85
km/h. V takových podmínkách je na našich horách zakázáno
vycházet. Spolu s nimi byl na moři i Milanův dvorní fotograf
Pavel Nesvadba, kterému se podařilo bouřlivé chvíle při tréninku
zachytit. Fotografie
jsou přiložené ke zprávě.

milan_koláček.jpgPrvní závod

Před startem Transatu budou mít Milan
s Pierrem možnost poměřit své síly se soupeři. 17. března
startuje v Concarneau regata Solo Concarneau. Milan Koláček
s Pierrem Brasseurem budou bojovat se 30 soupeři. Trasa závodu
bude tvrdým oříškem. Na západ Bretaně okolo proslulého majáku Ar
Men až k ostrovu Ouessant, u kterého startují rekordy kolem
světa. Na jih pak obávanou úžinou Raz de Sein a dále až
k ostrovu Ile d´Yeu v hloubi Biskajského zálivu a
zpět.

Trénink a příprava vrcholí

Trénink na vodě téměř každý den. Tak vypadá
příprava na závod přes Atlantik. Pokud se nejede na vodu, jsou na
programu odborné přednášky. První pomoc na moři, meteorologie,
bezpečnost, záchranné akce… Vše je třeba mít v malíčku. Ve
zbylém čase poslední doladění techniky na palubě, lana, plachty,
elektronika, plachty, bezpečnostní výbava. Vše musí být prvotřídní.
Na chyby nebude během regaty místo.

milan_koláček_přes_atlantik.jpgLorient – největší základna na světě

Přístav v Lorientu byl největší
nacistickou ponorkovou základnou za 2. světové války. Masivní
spojenecké nálety se snažily opevněné doky vymazat z mapy, ale
to se nepodařilo. Pět metrů vysoké betonové stropy odolaly i těm
nejsilnějším náletům.

Po dlouhých letech, během kterých šlo o
zpustošenou část města, se z bývalého ponorkového přístavu
stala největší základna oceánského jachtingu na světě. Zde sídlí
vedle mnohých dalších i Milan Koláček. Kdo chce v oceánském
jachtingu něco znamenat, musí do Francie a nejlépe právě sem.

Milan Koláček tu v posledních letech žije
a trénuje. Jedině tady je schopen se dotáhnout na ty nejlepší
sólové jachtaře na světě, srovnat s nimi krok a nakonec je
možná i předběhnout. Tak jako se mu to už jednou povedlo ve třídě
Classe Mini, ve které slavil triumf v roce 2012.

Nyní má před sebou posledních pár dnů na
domovské základně, než se přesune do místa startu Transat AG2R. Tam
na něj budou čekat náročné kontroly lodě a bezpečnostního vybavení.
Deset dnů před startem podobného závodu již stoupá hladina
adrenalinu v krvi závodníků, studují dlouhodobé předpovědi
počasí a snaží se připravit ideální trasu pro první týden regaty.
První dny po startu budou nejnáročnější, je možné očekávat
nejbouřlivější počasí. Začátek regaty naznačí, jak se závod bude
vyvíjet v dalších dnech.

milan_koláček_přes_atlantik._3_jpg.jpgPierre Brasseur

Milan se postaví na start spolu s Pierrem
Brasseurem, se kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v
Classe Mini. Pierre si v loňském roce na své konto zapsal
zatím největší úspěch, kterým bylo vítězství v závodě Transat
Jacques Vabre ve třídě Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem.
Celkově již má Pierre za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana
bude cenným zdrojem zkušeností. V offshore jachtingu se i ti
nejlepší musí stále učit.

milan_koláček_přes_atlantik._2_jpg.jpgNaše šance

Šance dvojice, která popluje pod českou
vlajkou, je těžké predikovat. Milan však vždy mířil vysoko a je
tomu tak i nyní: „Bude to velmi těžký závod. Také proto, že jsme na
startu v podstatě nováčky. Nikdy jsme se ale nevzdávali a
nebudeme s tím začínat ani nyní. Naším cílem je první polovina
startovního pole. A pokud se na nás usměje štěstí, tak …

V případě zájmu o rozhovor nás
neváhejte co nejdříve kontaktovat, v týdnu před startem již
závodníci obtížně hledají na odpovědi čas.

Milan Koláček

Transat AG2R

Start

Kdy       
3. dubna 2016

Kde       
Concarneau, jižní Bretaň, 47°52´N a 003°55´

Cíl

Kdy       
Předpokládaný dojezd do cíle 23. dubna 2016

Kde       
ostrov St. Barth, Malé Antily, 17°55´N a 062°50´W

Délka závodu     3800
námořních mil, cca 7000 km

Více informací najdete zde.

 

 

 

 

Napsat komentář