
Dvacet let sportovních prototypů
Sports Car Challenge
Již dvacet let brázdí Sports Car Challenge
evropské autodromy pod křídly Waltera a Emanuella Pedrazzových,
tedy promotéra této dnes již ryze prototypové podívané a jeho syna,
který občas usedne do dílny a občas ho spatříme za volantem těchto
úžasně rychlých strojů.
V roce 1996 se stavitel prototypů PRC Walter
Pedrazza rozhodl a založil si svou vlastní prototypovou sérii,
která se původně jezdila jen pod rakouskou vlajkou a postupem času
v ní startovaly i GT vozy. PRC znamená Pedrazza Racing Cars,
neboli značku, která již nějaký ten čas na evropských tratích
strávila, ale najdeme ji i v závodech do vrchu, kde se spíše
objevují její dvoulitrové kolegyně.
V prvním ročníku se jelo ještě pod názvem Austria C
Trophy a historicky prvním vítězem se stal Martin Krisam jr. na URD
391. Pod názvem Austria Euroserie se jezdilo další tři sezóny, když
jediným vítězem byl během těchto tří sezón právě Krisam junior
z Něměcka, tentokráte už s vozem Osella PA20 BMW.
V roce 2000 vzniká název Sports Car Challenge (SCC) a závodní
série se rozděluje poprvé na tři divize, přičemž v první
vyhrává syn stavitele vozů PRC Emanuelle z Rakouska na PRC
SC99 BMW, ve slabší divizi kraloval Hannes Gsell na PRC S99 Opel a
poprvé se objevují ve třetí divizi GT vozy, kterým dominoval Klaus
Nesbach se Stelth B6 Sport. V roce 2004 své síly SCC spojila
se známější Interserií a do bojů v Supersprint Challenge se
dostávají i formule do 2000 ccm a silnější F3000, či postarší
F1.
Na okruzích
v Mostě a Brně se představil pohár pro české jezdce, kde
startoval nejen Petr Vondrák, Michal Dolák, ale také Kamila Stará,
či Edita Prášková. V sezóně 2005 startoval domácí jezdec
z Mostu Michal Dolák s krásným prototypem PRC Ford
Cosworth V8 DVR, tedy s motorem z bývalé F1 a jeho krásné
třetí místo v nejsilnější divizi doposud nikdo z českých
reprezentantů nepokořil. Placka uměla proletět retardérem
s třístovkou na tachometru. Osmé místo pak patřilo Novopackému
Petru Vondrákovi, který startoval s prototypem PRC Alfa Romeo
V6 v divizi 2 do 2000 ccm. Po krátkém vystoupení formulových
vozů se do SCC vrací GT vozy, ovšem pro malý zájem závodníků se i
ty ze závodů Sports Car Challenge vytrácejí a tak SCC zůstává ryze
prototypovou záležitostí, rozdělenou do dvou divizí.
Mezi
vítězi SCC se postupně objevují jména Wolgang Payr z Rakouska,
Burli Stricker ze Švýcarska, Tessitore z Rakouska, Gerd Beisel
z Německa, Brit Sinclair s prototypem Jade Chrysler, či
v novodobější historii Sven Barth z Německa, Andreas
Fiedler z Německa. Andeas Fiedler na PRC WR60 a Flavio Mathys
s Wolf Honda ve slabší divizi do 2000 ccm oslavili vítězství
v loňské sezóně, kdy stejně jako i letos navštívila SCC i
Masarykův okruh v Brně, v rámci jarního Histo Cupu. Zatím
poslední závody SCC se konaly v Mostě v roce 2010 a zlaté
věnce odsud odvezli v jedné jízdě Sabrina Hungerbühler ze
Švýcarska a Andeas Fiedler z Německa na vozech PRC. Po pěti
letech tedy návrat jak se patří.
Letošní jubilejní dvacátá
sezóna začala závodem v Brně, když SCC hostil víkend Histo
Cupu z Rakouska. V první divizi v Brně jednou
zvítězil Andreas Fiedler, čímž se ujal vedení ve Sports Car
Challenge a k tomu ještě jednou dokázal vyhrát v italském
Misanu. Druhým vítězem se stal Siegmar Pfeiffer s Normou BMW.
Na předposledním klání na Hockenheimu zvítězil ovšem dvakrát Fabian
Plenz na PRC BMW a při druhém závodním víkendu to jen potvrdil.
Andreas Fiedler sice při posledním závodu konaném na Hockenheimu
26.-27. 7. Dokázal vylepšit svůj loňský nejlepší čas, na vítězství
Plenze to přesto nestačilo a v cíli mu chybělo celých osm
vteřin. Souboj o titul může mezi Plenzem, Fiedlerem a Pfeifferem
vrcholit právě na trati v Mostě. Ve druhé divizi se usadil na
čele Dr. Norbert Groer s Ligierem Honda CN a za sebou zatím
nechal jak Jay Boyda s Normou Honda, kterému se poslední
závody moc nepovedly, ale také Švýcara Simona Stollera na novém PRC
FPR9 Honda.
Poslední závody sice vyhrál Sven Barth na Tattus PY12
Honda stylem start cíl, ovšem ten startoval místo Anji Jouhsen jako
hostující jezdec a do konečného bodování se jeho výsledky
nepočítají. V klasifikaci klubových závodů starších vozů SCC
tzv. Classic vede Charriere ze Švýcarska, před exšampiónem
Seiboldem na vozech PRC BMW. Druhou divizi light do 2000ccm vede
Justin Kunz na ADR3 Suzuki, před Alexandrem Frankem na PRC Opel
CN.
Pořadí po šesti závodních jízdách
SCC:
Divize 1:
Andreas Fiedler (D) – PRC Audi Turbo –
131
Siegmar Pfeiffer (D) – Norma BMW – 121
Fabian Plenz (D) – PRC WR60 BMW – 93
Jacquez Breitenmoser (CH) – PRC Audi Turbo
– 64
Bernard Charriere (CH) – PRC BMW – 44
Divize 2:
Norbert Groer (A) – Ligier Honda – 94
Simon Stoller (CH) – PRC FPR9 Honda –
44
Jay Boyd (D) – Norma Honda – 42
Mirco Schultis (D) – Wolf Honda – 40
Justin Kunz (D) – ADR3 Suzuki – 32
Vláďa Rožánek iRacingNews.cz