Pád a vzestup Offroadsportu na Baja Poland 2014

rally

polská_rally_2014.jpgZačátek závodu Baja Poland 2014 byl pro náš tým
standartní, nikdo netušil, jaké drama bude následovat.

V pátek proběhly obvyklé administrativní a technické přejímky.
Závodníci odstavili své vozy do uzavřeného parkoviště a čekali na
start do 7,36 kilometru dlouhého prologu. Počasí se pomalu
zhoršovalo a slavnostní ceremonie zahájení závodu, v 17 hodin a 30
minut, již proběhla v dešti. Trať prologu byla v tomto závodě
naplánována tradičně ve vojenském prostoru v blízkosti štětínské
Sportovní arény a i přes nepřízeň počasí přilákala tato část závodu
spoustu místních fanoušků.

V oblasti, která byla zpřístupněna, mohli diváci obdivovat umění
jízdy v hlubokém písku.  Mirek Zapletal s Maciekem Martonem
dojeli na 9. místě.  Další posádky startující na vozech H3 Evo
dokončily prolog v tomto pořadí Tomáš Ouředníček s Pavlem Vaculíkem
byli sedmnáctí a Jurij Sazonov a Arslan Sachimov dojeli na místě
osmnáctém. Závodu se také zúčastnila posádka polského týmu Bewa
racing, s H3 Evo zakoupeným od rodinné posádky Pelcových. 
Tento tým se letos účastní pouze Polského poháru a CEZu v kategorii
TH. V příštím roce hodlá startovat již v kategorii T.1.1.

V sobotu se Baja Poland přesunula na vojenský polygon u Drawska
Pomorskeho. Počasí se zlepšilo, chvílemi vykouklo i sluníčko. První
vůz odstartoval do rychlostní zkoušky, dlouhé 188,5 kilometru, v 8
hodin a 45 minut. Trať vedená po pláni mezi vřesovišti připomínala
složité bludiště písečných cest. Diváci mohli z vyvýšených tribun
sledovat v první části RZ jízdu téměř poloviny startovního pole
současně. Potom jezdci na nějakou dobu zmizeli v lesích a poté se
opět objevili v další části planiny.

Závod probíhal bez větších problémů a našim posádkám se dařilo
držet dobré tempo. Asi 80 kilometrů před koncem první rychlostní
zkoušky přišla ledová sprcha a propad naší posádky na zadní
pozice.  Po úderu do kamene vyčnívajícího z písku, se ohnula
zadní ližina vozu Mirka Zapletala a začala nabírat hlínu. Po chvíli
velké množství hlíny a písku vůz zpomalilo tak, že posádka byla
nucena zastavit, vůz zvednout a tuto masu odstranit. Bohužel zcela
nezajela pístnice zvedání auta a po ujetí krátkého úseku se ohnula
k zadnímu kolu. Bylo třeba znovu zastavit a provizorně pístnici
připevnit tak, aby více neohrožovala zadní pneumatiku. Do cíle se
naštěstí naší posádce podařilo dokulhat. Poškozené zadní kolo
nedovolovalo příliš rychlou jízdu.

Díky těmto problémům ztratil Mirek Zapletal více než 30 minut. V
servisu byli mechanici nuceni ohnutou pístnici odříznout. Po
vyrovnání úchytů ližiny vyměnili zadní kolo a vůz byl schopen
startu do další rychlostní zkoušky. Naše posádka zvažovala možnost
odstoupení ze závodu. Díky velké časové ztrátě se Mirek Zapletal s
Maciekem Martonem propadli ke konci startovního pole. Nakonec se
rozhodli bojovat. Do další části sobotního závodu odstartovali ze
zadní pozice a byli nuceni předjíždět pomalejší auta, což v terénu
není vůbec jednoduchý manévr. Sentinel nefungoval, takže za vozem
Mini Schotta byli nuceni jet více než 10 kilometrů, než našli místo
vhodné pro jeho předjetí. Tomáše Ouředníčka v této části závodu
zdržel defekt a Nasser Al Attiyah zničil po 8 kilometrech zadní
nápravu, tím pádem pro něj Baja Poland skončila. V sobotu večer
začalo pršet a s malými přestávkami pršelo až do nedělního startu.
Do čtvrté rychlostní zkoušky u obce Dobra, dlouhé téměř 73kilomerů,
odstartoval první vůz po desáté hodině.

Vozy jely po velmi promočeném terénu výrazně pomaleji než v
sobotní části. Těžká a bahnitá trať ovšem vyhovovala naší posádce.
Mirek Zapletal si jízdu užíval a oproti ostatním vozům spíše
zrychlil. Asi jeden kilometr před koncem rychlostní zkoušky vyletěl
Vladimir Vasilyev z trati do lesa, zničil svůj vůz a pokácel stromy
tak nešťastně, že všechny vozy za ním musely zastavit. Organizátoři
se poté rozhodli poslední RZ zrušit, což byla pro náš tým velká
škoda. Mirkovi Zapletalovi se dařilo postupně svou ztrátu
vyrovnávat a velkého zadostiučinění se mu dostalo právě v této
bahnité rychlostní zkoušce, kterou s přehledem vyhrál. Lídra závodu
Krzysztofa Holowczyce předstihl téměř o dvě minuty.

Organizátoři závodu bohužel oznámili zrušení poslední rychlostní
zkoušky. Toto rozhodnutí odůvodnili obavami o bezpečnost jezdců, po
velkém dešti se trať stala nebezpečnou, a proto prý bylo třeba
závod zastavit. V oficiálním prohlášení, předaném týmům bylo
uvedeno, že toto rozhodnutí bylo učiněno se souhlasem a za podpory
všech posádek, které dokončily čtvrtou rychlostní zkoušku. Na názor
naší posádky se nikdo z organizačního týmu neptal a po dotazu u
okolních týmů jsme zjistili, že se o zrušení poslední RZ dověděli
až z oficiálního prohlášení. Vzhledem k tomu, že se na promoklých
terénech a v deštivém počasí standardně jezdí, můžeme pouze hádat,
jaké zájmy stály za tímto rozhodnutím.  Závod vyhrál Krzysztof
Holowczyc, druhý byl Adam Malysz a třetí Martin Kaczmarski.

Štěstí tedy přálo polským posádkám. Mirek Zapletal s Maciekem
Martonem skončili na šestém místě, kazašská posádka Jurij Sazonov a
Arslan Sachimov obsadila sedmou příčku a Tomáš Ouředníček s Pavlem
Vaculíkem vybojovali deváté místo. Do cíle dorazila i polská
posádka týmu Bewa racing, která dokonce vyhrála svou kategorii v
Polském poháru. „Navzdory počáteční smůle jsem s tímto závodem
velmi spokojen. Do cíle dorazily všechny vozy z našich dílen.
Všechny fungovaly bez větších problémů a nebýt mé chyby, kdy jsem
nezkontroloval zajetí pístnice, by mechanici neměli téměř žádnou
práci. Dostat se ze zadních pozic mě stálo hodně úsilí, ale měl
jsem velkou radost z toho, jak auto fungovalo a poslední rychlostní
zkoušku jsme si s Maciekem vyloženě vychutnávali. Škoda že
organizátoři závod zastavili, protože, dle mého názoru, hlavně
jízda v těžkém terénu pořádně prověří kvality vozů a posádek.
Rozhodnutí organizačního týmu respektuji a nehodlám ho komentovat,“
řekl po ukončení závodu Mirek Zapletal.

Offroadsport,

 

 

 

Napsat komentář