Milan Kolácek – tretí místo na Azory!

ctsa

Do závodu osamělých mořeplavců na Azory a zpět Les Sables – Les
Acores – Les Sables nastupoval náš nejlepší oceánský jachtař Milan
Koláček jako jeden z favoritů na příčku nejvyšší. Před startem
byl vedoucím mužem francouzského šampionátu sólových jachtařů a na
světě není jiná země, která by mohla Francii v sólovém
jachtingu konkurovat.

Na start se v Les Sables postavilo 41 sólových jachtařů a
předpověď počasí avizovala dlouhou a náročnou etapu. Ačkoli
vzdálenost 1250 mil (cca 2500 km) dokážou karbonové závodní
speciály urazit za 5 dnů, tentokrát bylo jasné, že sóloví jachtaři
stráví na oceánu téměř dvojnásobek času. 10 dní souboje na oceánu,
ve vlhku, s minimem spánku, ve vlnách a silném větru. Navíc
s blížícím se cílem také zvyšující se pravděpodobnost
nebezpečné srážky s velrybami, na které jsou vody souostroví
bohaté.

Smůla na počátku

Již 3 hodiny po startu se Milan Koláček dostává do čela.
Startovní pole křižuje k západu v úzkém pruhu větru. Na
jih i na sever od větrné oblasti jsou místa s bezvětřím.
Plavba Biskajským zálivem k západu připomíná chůzi po
minovém poli.
Stačí krok stranou a jachta se ocitne
v bezvětří.

Milan pluje na čele nejdále na severu spolu s Aymerickem
Chappellierem. Severní varianta trasy má výhody i nevýhody. Jachty
nejdále na severu se nejdříve dostanou do blížící se studené
fronty, kde vítr změní směr a bude možné plout dále výhodnějším
kurzem na cíl. Nevýhodou zvolené varianty je, že Milan
s Aymerickem budou projíždět frontu nejblíže středu tlakové
níže a tedy v nejsilnějším větru, v největších vlnách,
v nejbouřlivějších podmínkách.

Závěr prvního dne je pro našeho jachtaře smolný. Při dotahování
se trhá lanko v zadním lemu hlavní plachty. Lanko má za úkol
bránit plachtě ve vibracích a zvyšovat její výkon. Závada je
neopravitelná. To je ohromná ztráta. Plachta nemusí vibrace vydržet
a může se roztrhnout. Dále je tu 1,5% ztráta na rychlosti jachty.
To může být pro průběh závodu rozhodující faktor.

Nenahraditelná ztráta

Třetí den se čelo startovního pole blíží studené frontě. Nejdále
na severu je stále náš Milan Koláček a francouzský jachtař Aymerick
Chappellier, vedoucí pozice patří italskému závodníku Giancarlo
Pedotemu, jehož jachta Prysmian je v aktuálních podmínkách
nejrychlejší.

Jachtaři jsou velmi unavení. Mají za sebou již 2 náročné
dny. Téměř beze spánku. A v noci je čeká bouře.

Vítr sílí, zvedají se vlny vysoké přes 6 metrů, které jsou navíc
chaotické a křižují se ze dvou směrů. Nebezpečný jev nazývaný
„cross sea“. Je velmi chladno, mnozí zkušení podléhají mořské
nemoci, před mořskou tříští není úniku. Přichází hustý déšť,
bouřky.

Je noc, nárazy větru přesahují 35 uzlů (cca 70 km/h). Vysoké a
strmé vlny občas odhodí příď lodě z kurzu, pohrají si
s ní jak s korkovou zátkou. Plachty jsou zmenšeny na
minimum, menší už být nemohou. Milan sedí za kormidlem
v nepromokavém overalu. Stále je třeba kormidlovat, autopilot
náročné podmínky nezvládá. Až nad ránem je vidět konec studené
fronty, jasná obloha, mračna jakoby uříznutá nožem a měsíc.

 Je třeba se připravit na obrat, který není snadný:
Každý obrat za těchto podmínek je velký výdej
energie. Musím připravit vše na palubě (backstay, daggerboardy,
rotaci stěžně, otěže hlavní plachty a kosatky, ovládání povolení
kýlu. Pak musím přepnout na autopilota, vlézt do podpalubí, otevřít
ventily vodního balastu a mezi tím přeskládat všechen náklad na
druhý bok. Více než metrák výbavy a vody přerovnat v lodi skákající
po vlnách. Jachta se přitom stále více naklání. Zavřít vodní
balast, který už je přelitý a vylézt na palubu kde je vše
připraveno na obrat. Zatahuji daggerboard, povoluji lehce hlavní
plachtu, vypínám autopilota a otevírám zásek kýlu, který se nakloní
na druhý bok. V té chvíli je loď na hraně a konečně je možné
otočit! Musím včas povolit backstay a přetáhnout kosatku. Pak již
jen dolaďuji poslední detaily.“

Po přechodu fronty a uklidnění situace nachází Milan ve vodě
v podpalubí svůj rádiový přijímač krátkých vln. Jediné spojení
s předpovědí počasí pro zbytek závodu. Ve svém pouzdru
nevydržel nárazy vln a vypadl. Katastrofa!!! Po zbytek
závodu je Milan odříznut od veškerých informací o počasí a pozicích
soupeřů. Nelze si nadále připravovat žádnou taktiku. Dále je možné
jet jen poslepu.

Zatnout zuby a pokračovat

Milan ale cítí, že jede dobře, v dobrém tempu. Startovní
pole směřuje k jihozápadu a na čele se střídá Milan
s Giancarlo Pedotem. Aymerick Chappellier se drží za Milanem,
ale pomalu ztrácí. Dokud je Aymerick v dosahu vysílačky VHF,
tlumočí Milanovi předpovědi počasí. Fair play se v Classe Mini
nosí. Brzy je však vzdálenost příliš veliká a Milan oslepne.
Nezbývá než pokračovat nejkratší cestou k cíli.

Koláček doufá, že se mu podaří spojit vysílačkou s nějakou
nákladní lodí, bohužel však pluje v oblasti, kde je provoz
minimální. Pátý až osmý den není na obzoru žádná loď a tedy ani
žádné informace.

Náš jachtař neví, že si vede výborně a pluje na prvním místě.
Neví, že je dokonce rychlejší než Prysmian Giancarlo Pedoteho,
který obvykle v těchto podmínkách exceluje.

Bezvětří přichází 400 mil před cílem. Pro závodní jachtaře
infarktová situace. Milanova Friends – Follow Me se bezradně
pohupuje na vlnách. Sólový jachtař může jen doufat, že ve stejných
podmínkách jsou i soupeři. Čtyři hodiny napnutých nervů,
čtyři hodiny čekání na vítr. Pak zčeří hladinu ozářenou měsícem
slabý vánek a Milan se znovu rozjede. Stále první.

Smolné rozhodnutí

Milan je 90 mil (cca 180 km) od cíle, pluje na prvním místě a
jeho pozice je vzhledem k přicházející studené frontě velmi
dobrá. Zdá se, že vítězství má v kapse. Náš sólový jachtař
však nezná předpověď počasí. Neví, že může plout na západ a čekat
na změnu směru větru.

Blíží se k ostrovu Terceira a snaží se plout maximálně
proti větru, co nejkratší cestou na cíl. Bez znalosti předpovědi
počasí je to jediná správná taktika. Je stále na čele, ostrov
Terceira stojí v cestě a bude třeba křižovat. Na obloze jsou
bouřkové mraky, které občas udusí stabilní vítr ve svém okolí.
Friends – Follow Me otočí k jihu a Milan si na chvíli zdřímne.
Když se probudí, stojí loď na klidné hladině bez větru a
ztrácí na soupeře tvrdě vybojované míle.
Milan se po
několikáté snaží vysílačkou VHF spojit s nedalekým přístavem.
Tentokrát se mu to podaří a zjišťuje, že vítr se bude stáčet
k severozápadu. Je jasné, že zvolená taktika byla
v aktuální situaci špatná. Není však již cesty zpět. Náš
jachtař přichází o vedení a propadá se jednu chvíli dokonce až na
4.místo. Nevzdává se a navzdory nepřízni osudu bojuje dále.
Výsledkem neúnavného boje a křižování až do cíle, je
nakonec vynikající 3.místo.
Vzhledem k okolnostem
však velmi smolné 3.místo.

Do čela se dostal Aymerick Chappellier, který plul
s Milanem na severu. Náš závodník měl Aymericka po celou dobu
za zády a stále se mu vzdaloval. Aymerick však věděl o přicházející
studené frontě, doplul si na severu pro ni a do cíle dorazil na
boční vítr s náskokem 3 hodiny na druhého Giancarlo Pedoteho.
Milan Koláček na 3.místě na vítězného Chappelliera bohužel ztratil
10 hodin. 

Druhá etapa závodu startuje již ve středu 15.srpna.
Milan bude stále bojovat o vítězství a předpověď počasí slibuje
rychlou a bouřlivou etapu. Přesně to, co Milanovi
vyhovuje.

 Pořadí v cíli 1.etapy (počet startujících 41)

1.La Tortue de L’aquarium la Rochelle – Aymerick Chappellier

Francie 9 dnů, 8 hodin a 8 min

2. Prysmian – Giancarlo
Pedote        

Itálie 9 dnů, 11 hodin a 29 min

3. Friends – Follow Me  – Milan
Koláček    

Česká republika 9 dnů, 18 hodin a 17 min

Výsledky první etapy najdete na
http://www.lessables-lesacores.com/classement-1-LesSables-LesAcores

Z. Navrátilová,

 

Napsat komentář