Rozhovor s Milanem Koláckem po prvním tréninkovém kempu letošního roku!

ctsa

Milane, jsi nyní v plné přípravě na novou sezónu v
Classe Mini. Přes zimu jsi měl více času na přípravu lodě. Co jsi
na lodi změnil a co jsi změnil ve své přípravě?

Hodně času jsme věnovali výrobě nového stěžně. Nový lehčí stěžeň
zvýší stabilitu a tím i výkon lodi. Při prvním neoficiálním testu
stability jsme zjistili, že bude možné v rámci pravidel zvětšit
maximální vyklopení kýlu a tím získat na rychlosti. Pokud projdeme
i oficiálním testem, budeme moci odebrat balast na kýlu a tím navíc
snížit její hmotnost. Velkou změnou je pro nás přesun do Lorientu.
Místní politici jsou nakloněni jachtingu a tak se město stalo
největší základnou sólového jachtingu na světě. Trénuji zde pod
vedením těch nejlepších. Moje jachta Gaben-Follow Me je po dvou
letech závodění a Transatu poněkud opotřebovaná a bylo by třeba
udělat nějaké další úpravy a opravy. Bojujeme však zatím s napnutým
rozpočtem, proto děláme jen to nejnutnější.

Máš za sebou první náročný tréninkový kemp. S kým se na novou
sezónu připravuješ?

Momentálně trénuji s dalšími třemi závodníky. Jsou to zkušení
závodníci. Antoine Rioux, který dojel na 3.místě v Transatu, Ital
Giancarlo Pedote ( koupil vítěznou loď z loňského roku) a Aimerick
Chapellier který reprezentoval Francii v olympijské třídě 470.
První tréninky jsem absolvoval na lodi s Guillaumem Le Brec
coskipperem Jean-Pierre Dicka na jeho lodi třídy IMOCA Virbac
Paprec 3. To byl velký přínos a také velká motivace.

Jaké bylo během tréninkového kempu na vodě počasí?

Vítr byl většinou střední do 25 uzlů, studený a velmi
proměnlivý. Na vodě to nebyla žádná legrace, teplota klesala ke
4°C. Dohromady s větrem o rychlosti přes 40 km/h to znamená velkou
zimu.

Jak si byl se svými výkony spokojený?

Zpočátku mi trvalo delší dobu, než jsem se dostal do rytmu. Na
konci každého tréninku jsme měli vždy krátký závod. Vždy jsem
vyhrál, proto jsem spokojený. Více uvidíme v prvních závodech.
Jachta Gaben > Follow Me je po zimě výrazně vylepšená.

Jak se zlepšení během prvních plaveb projevilo?

Loď má větší úhel vyklopení kýlu. Stěžeň je výrazně tužší než
předcházející. Mohl jsem zjednodušit kování a ovládání. Máme
naplánované další výrazné vylepšení, to ale bude záležet na
financích. Rádi bychom na nainstalovali outrigger na spinaker a
změnili jeho střih. Rád bych také zkusil nainstalovat interceptor
na záď lodi. Měl by pomoci odtrhávání vody od zádi o něco
dříve.

Na co jste se se svým trenérem nejvíce soustředili?

Trénovali jsme ve dvojicích a většina času byla věnována
rychlostním testům a porovnávání rychlosti lodí. Minulý týden jsme
jeli s trenérem sami a věnovali jsme se trimu kosatky a plachty
Code 5. Na programu bylo i řízení lodi poslepu. Snažím si
vypracovat správný cit pro chování lodi. Tak poznám, jestli jsem
špatně přemístil váhu nebo trimoval plachty. První závod sezóny
startuje už za měsíc.

Jak vidíš své vyhlídky na letošní sezónu a který závod bude pro
tebe nejdůležitější?

Jsem odhodlaný bojovat jako vždy na maximum. Psychicky jsem na
tom velice dobře a věřím si na nejtěžší soupeře i na ty kteří jsou
zkušenostmi o několik let napřed. Věřím že v sólových závodech budu
obstávat na předních příčkách pokud mě nebude zrazovat technika. V
double hended závodech bude jako každý rok mnoho špiček, zatím není
jisté s kým pojedu. To bude záležet na našich možnostech. Prozatím
začínám s roadbookem na první dva závody. Soustředím se na
Pornichet select, a MAP největším cílem je ale závod na Azory a
zpět v srpnu to jsou všechno sólo zavody.

Protože bez spolehlivého finančního zázemí nelze jachting na
profesionální úrovni dělat, jak to vypadá s finančním zajištěním
této sezóny?

Není to jednoduché. Loni jsme byli zajištěni dobře a mohli jsme
si z části dovolit to co jiné týmy. Na letošní rok máme příslib
doposud našeho největšího partnera firmy Gaben s.r.o. Doufáme, že
se našim partnerům bude dařit a budou mít chuť nás nadále
podporovat. Je pro nás velice důležité pracovat s předstihem. Jde o
technický sport a je potřeba mít co nejdříve perfektně připravenou
loď. To se zatím moc nedaří. Přesto si hodně si věřím. Sezóna bude
velmi dobrá.

Mimořádně důležitá bude pro tebe sezóna následující, kdy se opět
pojede sólový závod přes Atlantik Transat 6,50. Zůstaneš i po něm v
Classe Mini, nebo plánuješ přechod do nějaké jiné třídy?

Bojuji, abych se mohl postavit na start Transatu. Sleduji také
Class 40. Je to ideální velikost lodi. Je velká, velice rychlá a
schopná závodit kolem světa (například Global Ocean Race). Byl by
to další přirozený krok. Loď je vhodná také pro sponzory, kteří na
ní mohou absolvovat závody, mohou ji snadno sami využít pro své
potěšení. Vše záleží na tom, jestli se nám podaří pro takový
projekt najít finančního partnera.

Class 40 je velmi zajímavá, ano je to opět krok dál. Nechal by
sis postavit novou loď, nebo bys koupil nějakou starší?

Bylo zajímavé u nás loď postavit. Zkušeností na to mám dostatek,
jak jsem prokázal i při stavbě svého nynějšího závodního
speciálu.

Není stavba takto velké lodě přeci jen velkým soustem?

Jak jsem již řekl. Nutné jsou zkušenosti a ty mám. Byl by
potřeba správný tým lidí a vhodný vedoucí tohoto týmu. Jsem v
jednání se zkušeným Samem Israelsonem z jedné z nejlepších
světových loděnic Cookson Boats na Novém Zélandu, se kterým jsem
již spolupracoval.

Takže dalším krokem bude Class 40 a potom? IMOCA? Budeš prvním
Čechem v této třídě?

To je velký cíl. Ale je pravdou, že své sny dokážeš bezvýhradně
plnit. Český jachting se tak má na co těšit. Nic není jisté, ani
příští sezóna. Vše záleží na financích. Class 40 si dokážu
představit v našich podmínkách. Třídu IMOCA těžko. Kampaň na lodi
starší generace a 3letá příprava na Vendée Globe (sólo závod kolem
světa) stojí kolem 5milionů Euro. Týmy s největšími rozpočty se
pohybují kolem 5-6mil za loď plus 1,5milionu na roční kampaň.
Většinou je sponzorují nadnárodní korporace, to prozatím není naše
liga. Ale snít o tom mohu a musím.

Z.Navrátilová,

 

 

Napsat komentář