Kolácek: „Tvrdý závod, myslel jsem, že nedojedu!“

ctsa

Milan Koláček nám řekl, jak probíhal první závod třídy
Figaro v této sezóně. Bylo to dokonce tak tvrdé, že si myslel,
že nedojede.
 
Milan Koláček
Milan Koláček
Dvanácté místo ze čtyřiadvaceti. Jsi
spokojený?
 
Před závodem bych to bral všema deseti.
Ale vzhledem k průběhu závodu vím, že to mohlo být lepší, tedy
spokojenost jen napůl. 

 
Hodně lodí odstoupilo. Bylo to až tak tvrdé?
 
Bylo to dost tvrdé. První úsek dlouhá
stoupačka. Nebylo nutné křižovat, ale vítr 25 uzlů a nepříjemné
vlny, to sebere dost sil. Navíc při teplotě jen kolem 10°C.
V sobotu ráno jsem byl tak vysílen, že jsem uvažoval o tom, že
to vzdám. To ale nebylo možné. Potvrdilo by se jim, že jsme tu jen
pro pobavení obecenstva. Exoti.

 
Kde se rozhodovalo?
 
Hned po startu jsem se také poučil, jak
zásadní je ve Figaru dobré místo na vložené návětrné bóji.
Nejste-li vpředu, je těžké si později vybojovat dobrou pozici.
Stále vám někdo překáží. Myslím, že rozhodující chyby jsem udělal
na prvním spinakeru. Při otočení bóje jsem se držel s Justine
Mettraux (má za sebou Volvo Ocean Race s týmem SCA), ale pak
jsem chyboval. Vítr foukal 25 – 30 uzlů a při vytahování spinakeru
jsem se dostal do spinoutu. Autopilot neudržel kurz. Trvalo dlouho,
než se mi podařilo situaci vyřešit a ztratil jsem dost sil. Během
noci vítr ještě sílil. Na mělké vodě byly vysoké vlny a autopilot
to nezvládl ještě dvakrát. Nedařilo se mi ho správně nastavit. Po
dlouhé pasáži se spinakerem jsem na Justine ztrácel 3 míle.
V dalším průběhu jsem sice něco stáhl, ale to už
nestačilo.

 
kolacek-solo.jpgV sobotu jste křižovali proti větru
v těsné blízkosti mělčin, proč? 
 
Vítr zesílil a občas přesahoval 35 uzlů.
Proti nám tekl silný proud. Místy přesahoval 3 uzle. Proto bylo
nutné plout po co nejmělčí vodě. Na mělčině je proud slabší. Byla
tu však i rizika. Ve vysokých vlnách jsme to točili až těsně u skal
lezoucích z vody. V silném větru a vysokých vlnách se loď
při obratu občas zastavila a někomu se stalo i to, že začal couvat.
To mohlo skončit na útesech. 

 
A závěr závodu? 

Závod byl zkrácen. V závěru jsem se ještě
snažil bojovat na maximum, ale na vylepšení 12. místa to
nestačilo.

Co ti závod dal? 

Jedno je jasné. Ve Figaru není místo na chyby.
Drobná chyba znamená ztrátu, kterou již nenapravíte. Je to nesmírně
vyrovnané. Musím na sobě dá pracovat.

Stránky závodu zde. 

Zde najdete odkaz na kampaň na podporu
Milana na Startovači. 

Loď, na které se jede:

Závod se jede na sériově vyráběných
jachtách Bénéteau Figaro II. Díky shodným závodním lodím, je závod
mimořádně vyrovnaný a dramatický až do cíle.

Parametry Figaro Bénéteau
Design  Marc Lombard
Délka    10,15 m
Šířka      3,43 m
Ponor   2,10 m
Výška stěžně     15,7 m
Výtlak   3050 kg
Balast    1100 kg
Vodní balast       2 x 220
l

Plocha hlavní plachty     38
m2

Plocha geny       30
m2

Plocha spinakeru    85
m2

 
Fotografie  @Laurent Travert.
 
Daniel Vodička, komunikace a PR