Let do tropu!

ctsa

Z chladné Bretaně dolétla Fulgur-Evapco
za méně než týden do tropů. Milan Koláček s Pierrem Brasseurem
mají za sebou čtyři dny trvající bláznivý let po vlnách na ostří
nože a před sebou znovu taktičtější část závodu. 

Kanárský expres

milan_koláček_atln..jpgSeverní vítr převažující podél západní části
Pyrenejského poloostrova bývá někdy nazýván portugalským pasátem.
Tentokrát byl mimořádně bouřlivý. Patnáct jachet startujících
v transatlantické regatě Transat AG2R letělo na jih ve větru o
rychlosti až 80 km/h. Za takových podmínek amatérští jachtaři
obvykle nevyplouvají. Ostřílení závodníci včetně Milana Koláčka
s Pierrem Brasseurem naopak surfovali po vlnách pod plnými
plachtami se spinakerem. 

300 mil za den, to už je pořádná porce. Takto letí na
jih Kanárský expres složený ze sedmi nejrychlejších jachet Figaro.
Mezi nimi je i naše Fulgur-Evapco. Od mysu Finisterre na Kanáry jen
za tři dny. 930 mil (1700 km) za 3 dny na jachtě dlouhé 10 metrů.
To dokážou jen ti nejlepší na světě. A patří mezi ně také
jeden Čech. Jmenuje se Milan Koláček.

Jediná chyba může znamenat konec…

milan_koláček_atln_1.jpgO tom se přesvědčil favorizovaný tým Skipper Macif
jedoucí na 3.místě. V silném větru došlo k drobné chybě
kormidelníka, která znamenala, že se loď rozhoupala a dostala se
spinakerem do vody. Nápor vlny nevydržel stěžeň. Ostrá rána a
nakloněná jachta se vrátila do vzpřímené polohy. Bez stěžně. Konec
nadějím. S nouzovým oplachtěním doplula do bezpečí na
Madeiru. 

Také další mají vážné problémy. Lorientreprendre má
roztrženou hlavní plachtu a musí k opravám do Portugalska.
Cuisines Ixina přichází o dva spinakery ze tří. 

Také Milan s Pierrem řeší závady. Nejsou ale tak
vážné. Praskají kladky, které nevydrží enormní zatížení, je třeba
zkracovat prodřený výtah spinakeru, na hlavní plachtě se láme
spíra, spinaker potřeboval opravu několikrát. Vždy zdržení, ale
nikdy takové, aby byli naši ze hry. 

Čas na odpočinek

Milan s Pierrem mají za sebou již týden na
oceánu. Do dneška se příliš nevyspali. V silném větru se za
kormidlem střídali v noci po 40 minutách. Delší dobu nešlo
maximální soustředění udržet. Podobnou plavbu je možné přirovnat
k letu po dálnici se zhasnutými světly. Za tmavé noci. Dnes
vítr zeslábl a konečně bude čas na odpočinek.

Milan Koláček z paluby

milan_koláček_moře.jpg„Dnes je první den trochu klidněji. Stále pracujeme
s plachtami, abychom byli co nejrychlejší. A jíme. Po fyzicky
náročné plavbě posledních dnů jsme hladoví jako vlci. Také je nyní
možnost vařit. Poprvé po čtyřech dnech. Na programu je úklid lodi.
Těžké oblečení už je sbalené a vyvažuje. Také bude třeba uklidit
kolem vařiče. Nepovedené kuchařské pokusy v posledních dnech
po sobě zanechaly spoušť. Není divu, zkuste si ohřát jídlo na
hřbetě spínajícího se mustanga. A na palubě? Začíná to být ostré.
Kraťasy, tričko a pálící tropické slunce. Bez padesátky krému není
možné na slunce vylézt.“

Nejkratší není nejrychlejší

V jachtingu nemusí být nejkratší trasa
nejrychlejší. Tento ročník Transat AG2R je toho jasným důkazem.
Nejkratší trasa do cíle vede od Kanárů na západ. Nikdo se však
touto cestou nevydal. Je zavřená budoucím bezvětřím. Kdo chce
zůstat v příznivém větru, musí daleko na jih. Až ke
Kapverdským ostrovům. 

Proto je třeba pohlížet i na pořadí v závodě
s rezervou. Pořadí se určuje podle nejkratší vzdálenosti do
cíle, nikoli podle optimální trasy. Proto se pojďme podívat na
skutečné pořadí první osmičky vlastní optikou.

Pořadí

1    AGIR Recouvrement  
 Adrien Hardy, Vincent Biarnes    Francie

2    Gedimat    Thierry
Chabagny, Erwan Tabarly    Francie

3    Bretagne – CMB
Performance    Sébastien Simon, Xavier
Macaire    Francie

4    Generali  
 Nicolas Lunven, Gildas Mahe    Francie

5    Bellocq Paysages – Sauveurs de
Cornouaille    Martin Le Pape, Eric
Péron    Francie

6    Cercle Vert  
 Gildas Morvan, Alexis Loison    Francie

7    Fulgur-Evapco  
 Milan Koláček, Pierre Brasseur    Česká
republika

8    Artemis    Sam
Matson, Robin Elsey    Velká Británie

Více informací o závodu
zde
.

Poloha lodí
zde.


Milan Koláček

Pierre Brasseur

Milan se postaví na start spolu s Pierrem
Brasseurem, se kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v
Classe Mini. Pierre si v loňském roce na své konto zapsal
zatím největší úspěch, kterým bylo vítězství v závodě Transat
Jacques Vabre ve třídě Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem.
Celkově již má Pierre za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana
bude cenným zdrojem zkušeností. V offshore jachtingu se i ti
nejlepší musí stále učit.

Transat AG2R

Start

Kdy    3. dubna 2016

Kde    Concarneau, jižní Bretaň,
47°52´N a 003°55´

Cíl

Kdy    Předpokládaný dojezd do cíle
23. dubna 2016

Kde    ostrov St. Barth, Malé Antily,
17°55´N a 062°50´W

Délka závodu    3800 námořních mil,
cca 7000 km

Více informací najdete
zde
.

Loď, na které se jede

Závod se jede na sériově vyráběných jachtách Bénéteau
Figaro II. Díky shodným závodním lodím, je závod mimořádně
vyrovnaný a dramatický až do cíle.

Parametry Figaro Bénéteau

Design    Marc Lombard

Délka    10,15 m

Šířka    3,43 m

Ponor    2,10 m

Výška stěžně    15,7 m

Výtlak    3050 kg

Balast    1100 kg

Vodní balast    2 x 220 l

Plocha hlavní plachty    38 m2

Plocha geny    30 m2

Plocha spinakeru    85 m2

Více informací o lodi najdete
zde
.

Foto Pavel Nesvadba

Daniel Vodička, Komunikace a PR