Solo Concarneau – Sedmé místo na rozjezd

ctsa

V premiérovém závodě třídy Figaro
doplula naše Fulgur – Evapco na 7.místě. Milan Koláček
s Pierrem Brasseurem dojeli v 350 mil (téměř 700 km)
dlouhé regatě 65 minut za vítězným týmem Queguiner Leucemie
Espoir.

Milan Koláček
Milan Koláček
Po projetí cílem Milan Koláček zhodnotil závod: „Souboj
se světovou špičkou je extrémně náročný. Chyby se zde neodpouští.
Stačí minimální zaváhání a propadáte se startovním polem. A pár
chyb jsme během závodu udělali. Náš tréninkový výpadek z ledna
je znát. Znamená to ale jen, že musíme dál tvrdě trénovat.“

33 startujících na jihu Bretaně
Regata Solo Concarneau je prvním závodem sezóny pro třídu Figaro.
Na start se postavilo 33 jachet ve dvou kategoriích Solo a Double.
Milan s Pierrem Brasseurem, stejně jako i další závodníci
připravující se na start závodu přes Atlantik Transat AG2R,
startovali v kategorii Double.

Povedený start
Start se Milanovi s Pierrem povedl a drželi se čela závodu. Po
vyplutí ze zátoky před Concarneau šly nahoru velké spinakery a
závodní pole směřovalo k západu. Před průlivem Raz de Sein,
který je známý silnými proudy, vítr utichl a později změnil směr.
Zde trvalo našemu týmu o chvilku déle zorientování se
v proměnlivé situaci a propadl se na 8. místo.

milan_koláček_atlantik.jpg_-_1.jpgIhned po příchodu nového větru začala stíhací
jízda. Na čele se oddělila dvojice Queguiner Leucemie Espoir a
Bretagne CMB Performance. Ostatní soupeři nebyli dále než míli.
Před otočným bodem Pierres Verte se Fulgur – Evapco propracovala o
příčku výše na 7. místo.

Větrná loterie před Lorientem
Následoval dlouhý úsek na jihovýchod. Nejprve se spinakery, později
ostřejší kurz s genou. V polovině regaty nedaleko
Lorientu vítr znovu zeslábl k nule. To jsou chvíle, kdy závod
připomíná loterii. Je těžké se správně rozhodnout. Zde se na
medailovou pozici propracoval tým Agir Recouvrement a Milan
s Pierrem se po drobném zaváhání propadli opět na 8.
pozici.

Tvrdá práce na palubě se vyplácí a u Belle Ile již znovu naši
předjíždějí britskou Artemis 64 a jsou sedmí. Chvíli to vypadalo i
na útok na 6. příčku, ale u severovýchodního cípu ostrova Fulgur –
Evapco neuvezla spinaker, na chvíli musela nahoru gena a na šestém
místě plující Cercle Vert se vzdálila.

Drama v rybářských sítích
Druhou noc závodu pluje startovní pole k Ile d´Yeu. Průměrná
rychlost se pohybuje kolem 10 uzlů, na stěžni jsou vytažené na
ostrém kurzu malé spinakery. U ostrova Milan najednou zahlédl na
závětrném boku dlouhou rybářskou síť. Je noc a Fulgur – Evapco
surfuje se spinakerem rychlostí 10 uzlů v těsné blízkosti
sítě. Je to o nervy. Ale stále jen začátek. Najednou druhá síť na
návětrném boku. Jachta letí mezi sítěmi. Milan mhouří oči do tmy:
„Co když se sítě spojí? To by byl pro nás konec závodu. Nesmím
udělat chybu!“ Náhle končí síť v návětří. Milan si oddychne.
Jen na chvíli. Začíná další. Znovu let tmou mezi sítěmi. A další
přerušení a Milan rychle přemýšlí: „Teď nebo nikdy! Musím vyostřit
a ven z toho labyrintu!“
Podařilo se! Kormidlo Fulgur – Evapco jen těsně minulo počáteční
plovák další sítě. „Jsme venku z pasti,“ oddychl si po napjaté
atmosféře posledních minut Milan.

Surfování nocí
Zbývalo posledních 100 mil do cíle. Vítr sílil. Znovu se letí na
bočák s malými spinakery. Fulgur – Evapco surfuje po vlnách
průměrnou rychlostí kolem 11 uzlů. Chvílemi rychloměr stoupá až na
15. Vítr se blíží až ke 30 uzlům (téměř 60 km/h).
Přímý kurz na bočák k cíli již nedává šanci na zlepšení
umístění. Milan Koláček s Pierrem Brasseurem připlouvají do
cíle na 7. místě, jen 65 minut za vítězným týmem Queguiner Leucemie
Espoir. Vede ho v současnosti nejlepší závodník na Figaru Yann
Elies, který dokázal v posledních letech třikrát vyhrát
vrcholný závod sezóny Solitaire du Figaro.

Jaké to bylo?
milan_koláček_přes_atlantik._1_jpg.jpg„ I když se to nemusí zdát, protože jsme
většinu závodu odjeli na boční vítr, bylo to tvrdé. Především
poslední noc, kdy ledový vítr sílil až ke 30 uzlům. Přes palubu šla
stále voda a za kormidlem člověk rychle prokřehnul. Naštěstí jsme
ale byli i v těch nejnáročnějších podmínkách pod žluťáky
v suchu. Při sezení u kormidla se osvědčila především
k bundě připínací spodní část připomínající sukni. Voda se
nedostala dovnitř ani spodem a byli jsme dobře izolováni.“

Poučení před Transatem?
„Co se týče poučení před Transatem, máme ještě před startem co
dohánět. Závod nám ukázal naše slabá místa a můžeme se na ně nyní
soustředit. To je pro nás velmi cenné. Na druhou stranu vidíme, že
i jako nováčci jsme schopni držet s nejlepšími krok, pokud se
vyvarujeme chyb.“
 
 
milan_koláček_přes_atlantik.jpgV případě zájmu o rozhovor nás
neváhejte co nejdříve kontaktovat, v týdnu před startem již
závodníci obtížně hledají na odpovědi čas.

Milan Koláček

Pierre Brasseur
Milan se postaví na start spolu s Pierrem Brasseurem, se
kterým se zná již od chvíle, kdy oba závodili v Classe Mini. Pierre
si v loňském roce na své konto zapsal zatím největší úspěch,
kterým bylo vítězství v závodě Transat Jacques Vabre ve třídě
Class 40 spolu s Yannickem Bestavenem. Celkově již má Pierre
za sebou 6 regat přes Atlantik a pro Milana bude cenným zdrojem
zkušeností. V offshore jachtingu se i ti nejlepší musí stále
učit.

Příští regatou bude závod přes Atlantik Transat AG2R, který
startuje již 3. dubna. 

Transat AG2R

Start
Kdy         3. dubna
2016
Kde         Concarneau,
jižní Bretaň, 47°52´N a 003°55´
 
Cíl
Kdy         Předpokládaný
dojezd do cíle 23. dubna 2016
Kde         ostrov St.
Barth, Malé Antily, 17°55´N a 062°50´W
 
Délka závodu      3800 námořních mil, cca
7000 km

Více informací najdete zde.
 
Loď, na které se jede
Závod se jede na sériově vyráběných jachtách Bénéteau Figaro II.
Díky shodným závodním lodím, je závod mimořádně vyrovnaný a
dramatický až do cíle.

Parametry Figaro Bénéteau
Design   Marc Lombard
Délka     10,15 m
Šířka       3,43 m
Ponor    2,10 m
Výška stěžně        15,7 m
Výtlak    3050 kg
Balast    1100 kg
Vodní balast       2 x 220 l
Plocha hlavní plachty    38 m2
Plocha geny        30 m2
Plocha
spinakeru             
85 m2
 
Více informací o lodi najdete
zde
.
 
Daniel Vodička
Komunikace a PR

Napsat komentář