Prumerne vás na Dašickou chodí 438! Mým snem je vyprodat CEZ Arenu, ríká Martin Zozulák

ctsa

Poslední domácí zápas s Vítkovicemi nalákal na
Dašickou rekordní počet diváků – dorazilo jich 608 a vytvořili
doslova bouřlivou atmosféru, která se možná řeší ještě dnes.
Pardubický florbal si své fanoušky získává čím dál více,
v následujícím článku se podíváme na průřez návštěvností od
začátků Sokola až po současnost.

fanoušci_-_sokol_pardubice.jpgV úplných začátcích Sokol Pardubice hrál svoje
„domácí“ zápasy v Liberci. Posléze se přemístil do mnohem
bližšího Chlumce nad Cidlinou, ale ani do této haly mnoho diváků
nechodilo. „Zápasy se hrály převážně turnajovým způsobem
v Chlumci a někdy ještě ve Dvoře Králové, kde jsme nebyli
považovaní za domácí tým a těžko nám tak někdo přišel fandit.
Povzbuzovat nás přijely maximálně naše přítelkyně, které jsme vzali
na tyto zápasy s sebou,“ vzpomíná s úsměvem bývalý hráč a
trenér Pardubic Jan Felsenberg.

Do „velkého“ florbalu Sokol Pardubice vstoupil v sezoně
2005/2006, kdy si poprvé zahrál nejvyšší soutěž, kterou zakončil na
10. místě s jednadvaceti body a byl odsouzen k hraní
zápasů v rámci play-down. „Tenkrát jsme pořád hráli domácí
zápasy v Chlumci, ale tam už se začaly objevovat první
návštěvy, které byly na utkání slyšet. Spíše to ale byli naši
známí, nebo lidé, kteří mají něco společného s pardubickým
florbalem, osobně jsem se poznával,“ zamyslel se Jan
Felsenberg.

„V Chlumci bylo tenkrát hrozně malé hlediště, stačilo deset
pořádných fandů a byla tam skvělá atmosféra. Vzpomínám si na jedno
utkání s Libercem (Sokol prohrál 4:6 – pozn. aut.), tam byla
atmosféra nezapomenutelná,“ vložil se do vzpomínání také současný
kapitán Sokola Karel Brychta.

O rok později, v sezoně 2006/2007, začal Sokol hrát své
domácí zápasy v ČEZ Areně. Tehdejší Fortuna extraligu hrál pod
názvem M&M Reality Sokol Pardubice. V této sezoně taktéž
Pardubice hrály play-down, když po základní části obsadili první
nepostupovou příčku. „Do ČEZ Areny tenkrát chodilo něco kolem 100
lidí, ale vzhledem k tomu, jak je aréna veliká, tak se to
ztratilo a atmosféra už nebyla tak bouřlivá,“ má jasno Felsenberg,
jenž ve zmíněné sezoně včetně play-down posbíral 5 bodů za dvě
branky a tři asistence.

Absolutní zlom, co se návštěvnosti týče, nastal v sezoně
2008/2009. V Pardubicích vyrostla nafukovací hala, kde byla
atmosféra opravdu výborná. „Pamatuji si, že tenkrát lidé začali
chodit v lednu, na utkání dorazilo padesát až sto lidí. Na
finále potom dorazilo dokonce 150 lidí,“ popisuje bouřlivou
atmosféru Jan Felsenberg. Na tehdejší poslední finálový zápas před
domácími diváky dorazilo přesně 159 lidí. Sokol se stal pozdějším
vítězem celé soutěže a postoupil mezi elitu.

Pojďme ale zpět do současnosti, kdy Pardubice hrají své zápasy
ve Sportovní hale Dašická. „Tam teprve panuje pravá domácí
atmosféra. Je to pěkná hala s odpovídajícím zázemím a lidé si sem
dokázali najít cestu. Něco se jim asi na tom děravém nesmyslu
líbí,“ usmívá se Karel Brychta.

V letošní sezoně má Sokol Pardubice doma průměrnou
návštěvnost 438 lidí na jedno utkání. V tabulce domácích
návštěv je druhý těsně za Brnem, které v průměru navštíví jen
o tři lidi více. Venku je to potom naopak, Brno je poslední a před
ním jsou Pardubice, na které na venkovních stáncích chodí
v průměru 198 lidí. 

V právě probíhající sezoně dorazilo na Dašickou celkem
2 359 diváků. Nejméně to bylo v prvním kole proti Ostravě
(211) a naopak nejvíce lidí si našlo cestu na televizní utkání
s Vítkovicemi, které se odehrálo nedávno. Na zápas dorazilo
608 diváků, kterým klub tímto ještě jednou děkuje! „Bylo to
parádní. Co víc si přát, než narvanou halu s bouřlivou
kulisou. Doufám, že bude taková návštěva i v dalších
zápasech. Do konce sezóny to bude vyhrocené a myslím, že i
dost zajímavé. Snad si v tomto utkání našel každý něco,
kvůli čemu přijde. Jen aby se taková kulisa objevovala na
každém zápase,“ přeje si kapitán Karel Brychta.

„Zápas s Vítkovicemi měl asi nejlepší atmosféru, jaká kdy
na pardubickém florbalu byla, takže jsem si ji opravdu užíval a
znovu bych rád všem poděkoval za to, že nás takto skvěle
podporují,“ říká s radostí Martin Zozulák.

Přesto ale tato návštěva není rekordní. 28. září 2013
přivítal Sokol Pardubice Tatran Střešovice, tentokráte ovšem na
palubovce v pardubické ČEZ Areně. Utkání navštívili 1 148
lidí, ale domácí bohužel utkání nezvládli a prohráli 7:8. „Na
zápase proti Tatranu se nám podařilo vytvořit klubový rekord
v návštěvnosti, takže na ten zápas vzpomínám určitě rád. Navíc
se mi v utkání povedlo téměř všechno, na co jsem sáhnul. Mrzí
mě ale, že jsme se našim fanouškům neodvděčili výhrou. I tak ovšem
věřím, že to byl pro všechny pěkný zápas s vynikající
atmosférou,“ vzpomíná na památné utkání Martin Zozulák.

Pardubický útočník má také jedno veliké přání: „Přál bych si, aby
se nám jednou povedlo ČEZ Arenu na florbalový zápas vyprodat.
Pravděpodobně nám to bude ještě nějaký pátek trvat, ale věřím, že
to není nesplnitelný sen,“ přemýšlí Zozulák.

K utkání proti Tatranu se hlavou vrátil také Karel Brychta,
zaměřil se ale spíše na atmosféru: „V hokejové hale se pro florbal
v dohledné době určitě nevytvoří odpovídající atmosféra. Hřiště je
uprostřed ledové plochy a k divákům je opravdu daleko. I
když tam bude 1 000 diváků, tak je to na ten obrovský
prostor strašně málo,“ má jasno pardubický kapitán.

Florbalový klub Sokol Pardubice dělá maximum pro to, aby se
nejen Martinu Zozulákovi splnilo jeho přání. „Pro nalákání co
nejvíce lidí na naše zápasy především pracujeme s vlastními
členy tak, aby měli ke svému klubu vztah a zajímali se o dění nejen
kolem našeho A týmu. S trochou nadsázky můžeme říct, že každý
domácí zápas bereme jako jakousi společenskou událost, kde se
setkává většina našich členů. Pro mladší kategorie vkládáme do
přestávek ukázkové zápasy tak, aby i oni měli šanci okusit
atmosféru extraligového zápasu,“ říká předseda Sokola Pardubice Vít
Drašar.

„Důležitá je i propagace zápasu – články na webu, Facebook,
Twitter a další sociální sítě, kam jsme nově náš klub zařadili.
(najít nás můžete také na Instagramu – pozn. aut.) Nesmíme
opomenout také doprovodné akce při zápase, jako je například
zmíněné utkání mladších kategoríí o přestávce. V neposlední
řadě by měla nejvýraznější pozvánkou být hra našeho A týmu,“
popisuje, jak probíhá nejen medializace utkání Vít Drašar.

Pro Sokol Pardubice je návštěvnost na utkáních velice důležitá.
„Návštěvnost na domácích zápasech pokládáme za jeden
z nejdůležitějších aspektů fungování našeho klubu. Dlouhodobě
je naším cílem být jedním z nejnavštěvovanějších klubů
v zemi, chceme, aby se lidé v Pardubicích naučili
pravidelně chodit na florbal a každou sezonu zvyšovali průměrné
návštěvy. Důležité je to samozřejmě také pro samotné hráče, přece
jen před takovou atmosférou, jakou nám naši fanoušci vytváří, je
radost hrát,“ pokračuje Drašar.

Předseda pardubického florbalového klubu se pokusil přiblížit,
jak probíhala propagace na zmíněné dva duely proti Tatranu a
Vítkovicím. „Na tyto dva speciální zápasy jsme museli naši
propagaci ještě o něco zvýšit. Zápas s Tatranem jsme propagovali v
rámci městských sportovních slavností na Pernštýnském náměstí,
rozdali jsme cca 5 tisíc volných vstupenek, a také jsme v ČEZ Areně
zorganizovali mládežnický turnaj, kterého se účastnilo 32 týmů. Na
televizní zápas s Vítkovicemi jsme potom opět po školách a na
ulicích rozdali zhruba 4 tisíce volných vstupenek, naši hráči
chodili v dresech přímo do tříd, kde pak zvali žáky na náš zápas.
Také jsme zrušili tréninky našich mládežnických týmů tak, aby mohli
být přímo v hale. Samozřejmostí pro tyto zápasy byla také
standardní propagace, která je stejná pro všechny zápasy, tedy
články, rozhovory, propagace na Facebooku nebo pravidelné
rozesílání tiskových zpráv pro všechna média,“ nastiňuje informace
Vít Drašar.

Vše se zdá se povedlo, jak mělo. „S návštěvností na oba tyto zápasy
jsme maximálně spokojeni. Proti Tatranu jsme si vytvořili vlastní
klubový rekord v návštěvnosti a na zápas s Vítkovicemi už jsme do
haly asi ani více diváků dostat nemohli. Není to ale pouze o těchto
dvou zápasech, celkově jsme velice spokojeni s návštěvností, zatím
jsme na průměru 440 diváků na zápas, což je pro nás naprosto skvělé
číslo a pro drtivou většinu ostatních extraligových klubů naprosto
nedosažitelné. Velice si vážíme přízně našich fanoušků a věřím, že
halu na Dašické budeme plnit víc a víc. Již příští týden nás
pravděpodobně čeká nejdůležitější zápas této sezóny proti Bulldogs
Brno, kde budeme Vaši podporu opravdu potřebovat,“ uzavírá a zve
všechny fanoušky na Dašickou předseda Sokola Pardubice.

Jménem celého florbalového klubu Sokol Pardubice bychom vám,
fanouškům, chtěli poděkovat za vaši podporu, ať už na Dašické, nebo
kdekoliv jinde. Velice si vážíme vaší přízně a doufáme, že i nadále
budete naše zápasy navštěvovat v hojném počtu jako
doposud!

Více informací naleznete na www.florbalpardubice.eu
 nebo facebook.com/sokolpardubice.

Marek Votke, Sokol Pardubice